Obchodní řetězce vykořisťují své zaměstnance

Blog > PR články > Obchodní řetězce vykořisťují své zaměstnance  |  21.04.2014 01:05

Obchodní řetězce a jejich praktiky vůči zaměstnancům jsou častým společenským problémem. Zaměstnavatelé reagují na tento stav ignorací, propuštěním nejhlasitějších kritiků a když je situace hodně medializovaná, tak udělají alibistické opatření a vinu svalí na obětního beránka. Šikana, nedodržovaní hygienických norem, neplacené přesčasy, krácení mzdy a nevýhodné pracovní smlouvy jsou typicou ukázkou nedodržování pracovních podmínek.


V České republice mají významní zaměstnavatelé velkou sílu vůči státním institucím a kontrolním orgánům. Zaměstnávají desítky tisíc lidí a žádný stát si nechce rozzlobit tak významné zaměstnavatele a zároveň přispěvatele daní. Výsledkem je benevolentnost a přehlížení řady případů porušovaní práv zaměstnanců.

 

Sankce se omezují na velmi úsměvné finanční pokuty a nebo dokonce jen výzvy k nápravě. Je téměř nemožné donutit významného zaměstnavatele, aby pracovní podmínky řešil. Hypermarkety reagují pouze v případě, že je případ vystaven tlaku veřejnosti a hrozí tak medializace problému. Na druhou stranu, proč by velké firmy reagovaly jinak? Pracovníků pro pozice v tomto odvětví je a bude vždy dostatek a jejich nahraditelnost je velmi snadná. Navíc zlepšení platových a pracovních podmínek s sebou nese zvýšení nákladů pro společnost a to je vždy kámen úrazu.

 

To jak se řetězce chovají ke svým zaměstnancům se pak dále promítá do jejich vztahů s dodavateli. Nezájmem kontrolovat kvalitu potravin a snaha všechny negativní skutečnosti ututlat, je klasický přístup současné politiky obchodních řetězců. Co by mělo přimět obchodní řetězce k tomu, aby reagovaly? Jedině zákazníci! Tato masa lidí je schopna vyvinout obrovský tlak a ukázat na problém. V případě, že budou lidé bojkotovat významný obchodní řetězec tím, že u něj nebudou nakupovat, hypermarkety budou donuceny velmi rychle reagovat a činit změny k nápravě. Rovněž tlak na místní politiky a kontrolní orgány , které v těchto případech rozhodují je nutností, protože řetězce tak ztratí potenciální ochránce a spojence.

 

Nenechme se tedy pohltit propagandistickou reklamou hypermarketů a pokusme se je přimět ke změně. Každý z nás si musí vyhodnotit jaké má priority a zda očekává od svého obchodníka i něco více než jen slevy.

© Vašek a Beny


Další články z této kategorie

Proč ženy vydělávají méně než muži 27.04.2014 19:41

Proč vznikl a co je vlastně JobArt? 02.02.2014 22:00


Diskuse k článku

Žádné reakce.

Přidat komentář


Najdete nás na Facebooku